Forsiden

Eker merker at finanskrisen er over

Merker at finanskrisen er over

Stolt Bård Eker med nystrøkent fartsvidunder på båtmessen. Foto: Petter Wang

  • Luksusbåt- og bilgründer Bård Eker sier han merker nå at finanskrisen slipper taket. Under årets båtmesse på Lillestrøm stiller industridesigneren med syv Hydrolift-versjoner.

Utviklingen av upmarketraceren har kostet; de siste fem regnskapsårene for Hydrolift AS til og med 2009 har gitt et akkumulert årsunderskudd på nær 50 millioner kroner. Eker signaliserer selv at det er lysere tider etter finanskrisen.

- Finanskrisen var tøff, alle i båtbransjen merket det, sier Eker til Oslo Business Memo.

- Vi er en nisjeprodusent i båtbransjen. Derfor gikk det ikke så voldsomt hverken ned eller opp.

- Hva bruker du tiden til nå?

- Nå, i dag, er det båt det handler om, men ellers er det mye bil også.

- Nye ting på gang i bil?

 -En del ting holder jeg på med, så det kan skje noe der.

Sier Bård Eker. Han har avduket Hydrolifts nye flaggskip CE 32 Sun som koster 4,6 millioner kroner i fullversjon. Men han reklamerer også for 22-modellen, som selges for kun en halv million kroner.

Med den minste modellen ønsker Eker å nå et bredere marked.

Båtutstyrsgrossist Kjetil Flak. Foto: Magne Otterdal

  • Tøft i utstyr

En stor del av båtmarkedet er handel med utstyr. De siste årene har det pågått en omstrukturering av båtutstyrshandelen, og nå konkurrerer en håndfull kjeder om de beste forhandlerne.

Grossisten Kjetil Flak i Kristiansand har bygget opp BestMarin-kjeden med 12 forhandlere, hvorav to er her i området. Den ene er Swang på Lysaker, som har gått fra Watski-kjeden til BestMarin. Den andre BestMarin-butikken er lokalisert på Åråsen.

 - Antall forhandlere skal økes ytterligere, også i Oslo-området, sier Kjetil Flak.

Gründer Anders Dahl, med kjedebutikken Maritim Båtustyr som han og kompanjongen Thomas Fjell har drevet på Slependen siden 2005, sier det blir tøffere og tøffere konkurranse i båtutstyrsmarkedet.

Butikken rundet i fjor 22 millioner kroner i omsetning. Regnskapene er ikke klare ennå, så Darhl ønsker ikke å gå inn på hvor stort resultatet blir.

 - Vi er gasellebedrift for fjerde året, sier Dahl som er sivilmarkedsfører av fag.

  • Seilmaker i medvind

Gran Seil er en av Oslos båtrelaterte virksomheter som bokstavelig talt har vind i seilene. - Som seilmakere er vi langt ute i næringskjeden i båtmarkedet. Det er en oppadgående kurve med bestillinger av seil nå, sier Henning Paur i Gran Seil. Han eier selv ti prosent i bedriften, mens Pål Terje Wang eier 80 prosent.

Under båtmessen på Lillestrøm utgjør seilbåttemaet nærmest bare et hjørne i messeområdet. Bare to seilbåtleverandører har stilt ut havseilere, Bavaria og Jeannau.

 - For oss er Båter i sjøen-messen den viktigste og beste utstillingen. Der kan vi dra ut og seile med kundene, sier Paur til Oslo Business Memo.

Seilmakerbedriften omsetter for rundt 10 millioner kroner med positivt resultat av driften. Problemet er å få rekruttering til seilmakerfaget. - På yrkesskolen ble seilmakeropplæringen lagt under kjole og drakt. Antagelig derfor det er vanskelig å få f.eks gutter til å velge det. Nå skal dette endres på, sier Henning Paur som er sensor i seilmakerfaget.

  • Les flere saker om båtmarkedet: Klikk her!
  • Se fotoreportasje fra båtmessen på Lillestrøm: Klikk her!