Forsiden

Katalograkett passerte 100 millioner

Katalograkett passerte 100 millioner

Faksimile av Oslo Business Memos førsteside i papirutgaven for uke 50, 2010. Advista er det mest lønnsomme av nettkatalogfirmaene i Oslo.

  • Advista solgte nettkalogannonser for over 100 millioner kroner i 2010, med et driftsresultat på mellom 10 og 15 millioner.

Selv om nettkatalograketten med kontorer i Akersgata 34 gjør gode penger på å selge katalogoppføringer til bedrifter, satser Advista på at fremtidens nettkataloger kommer til å droppe abonnementet og i stedet ta betalt per klikk.

- Googles annonsemodell viser vei, sier Stian Gundersen, medansvarlig for nysatsing i 14 land. Ifjor omsatte Advista for 102 millioner kroner, etter å ha vokst fra 52,3 millioner i 2008 til 93 millioner i 2009. Før årsoppgjøret for 2010 har de tre gründerne Stian Gundersen, Benjamin Fauchald og Øyvind Bangsund fått 15 millioner kroner i utbytte for de fire foregående årene. Hvor stort utbytte som faller på Advista-eierne i år, er foreløpig ikke klart.

Gundersen sier han ikke er "så veldig fornøyd" med fjorårsresultatet med en driftsmargin på 10-15 prosent.

  • Europeisk nettverk

Oslobedriften står bak Nettkatalogen og 180.no og har dessuten bygget opp et nettverk av kataloger i Europa under paraplyen Teloos.com. I Norge selger Advista fortsatt abonnementer som dekker oppføring katalogen. Internasjonalt har Advista bygget opp sine databaser ved å la bedrifter få gratis oppføringer.

De pengene Advista likevel tjener på utenlandssatsningen er et resultat av at Google plasserer annonser fra sitt annonsører på Teloos-katalogenes websider.

Siden Advista er en av Googles annonsepartnere får Gundersen og hans medeiere en andel av annonsevisningene.

  • Bedre hos Google?

Kritikere av nettkatalogene peker ofte på Googles søkeordannonser som et mye mer lønnsomt alternativ enn å kjøpe oppføringer kataloger. Og Stian Gundersen, som står bak Advista sammen med Benjamin Fauchald og Øyvind Bangsund, er langt på vei enig.

- Jeg er tildels enig. Jeg mener vi priser våre abonnementer riktig også i forhold til prisen per klikk hos Google, men i det lange løp tror jeg likevel at Googles annonsemodell viser vei, også for oss. Vi vil heller ha 7000 fornøyde kunder som betaler for det de får (per klikk på oppføringen, journ.anm) enn 70 000 som er misfornøyde og ikke helt vet hva de får, sier Gundersen.

  • Pusser opp

Advista foretar nå en fullstendig relansering av Teloos-nettverket. England er først ut i det Gundersen kaller lanseringen av en helt ny forretningsmodell sammenlignet med den eksisterende katalogbransjen.

- Hvorfor starter dere ikke med Norge?

- Det kommer både av at det er lettere for oss å finne kompetente selgere her hjemme og av at Norge, til tross for høy internettbruk, ikke har kommet tilsvarende langt i bruk av moderne internettannonsering.

  • Prøver og feiler

Utenlandssatsningen har vært en gedigen prøve og feile-øvelse for Advista. Fortsatt er bedriften i eksperimentfasen. Det kommer til å ta noen år før annonsørene, som per i dag har gratis oppføring i katalogene, konverteres til “klikk-betalende”.

- Først i 2012/13 begynner vi for alvor å få inntekter fra betalende kunder i utlandet, spår Gundersen. Pengene han i dag tjener ute kommer fra Googles annonser på Advistas sider i Teloos-nettverket.

De tre gründerne har jobbet seg opp gjennom 10 år. Det begynte med utvikling av webløsninger for bedrifter. Denne virksomheten ble solgt og de ca 700 000 kronene de fikk inn i 2003 er brukt på etablering av katalogtjenesten. I Norge har Advista i underkant av 100 ansatte. I tillegg arbeider ca 30 personer for Teloos i eksterne selskaper i utlandet.

Les flere saker om Advista og andre aktører i nettkatalogbransjen: Klikk her!

 

Relaterte saker fra arkivet

ESA: Alle nyhetspublikasjoner slipper moms [prm]

[pressemelding] Jubel for full likestilling for nyhetsmedier: ESA har godkjent merverdiavgiftsfritak for elektroniske nyhetstjenester

Les mer...

Thor Gjermund Eriksen ny konsernsjef i A-pressen

PRESSEMELDING: Styret i A-pressen har ansatt Thor Gjermund Eriksen (44) som ny konsernsjef. Eriksen har vært konstituert i stillingen siden 1. desember i fjor.

Les mer...

Even Nordstrøm går fra A-pressen

Innboks: Konsernsjef Even Nordstrøm slutter i A-pressen, og Tor Gjermund Eriksen overtar som konstituert konsernsjef.

Les mer...