Forsiden

Myrstad øker følgerflokken

Blant toppene på Google+

Morten Myrstad er ranket blant verdens 200 beste bidragsytere på Google+, og han lovpriser facebooks nye timeline for bedrifter. Foto: Gorm K. Gaare

  • Morten Myrstad har i løpet av ett år klart å twitre, blogge og dele seg helt opp i tetskiktet på rankinglistene over internasjonale aktører i sosiale medier. Rådgiveren og den faste bidragsyteren til Oslo Business Memo har nådd sine nettmilepeler takket være målrettet innsats og ekstrem utholdenhet.

- Sosiale medier er svært egnet til å bygge merkevare eller til å lansere en ny virksomhet. Sosiale medier kan også brukes til personal branding. Men både for bedrifter og personer er nøkkelen å være genuin, nyttig og relevant i forhold til målgruppene du ønsker å nå. Dette sier Morten Myrstad, som det siste året har markert seg som en personlighet i sosiale medier, fra å være nesten ukjent i dette landskapet for et år siden.

Myrstad har siden starten i 2010 vært fast bidragsyter til Oslo Business Memo, blant annet med å utvikle innhold om gründerrådgivning.

Morten Myrstads blogg ble i februar 2012 kåret som Norges tredje beste PR- og kommunikasjonsblogg av medieselskapet Cision, hans Twitter-konto passerte 3.000 følgere, hans Google+-konto 2.000 følgere. For en drøy uke siden ble Myrstad som en av to nordmenn nominert på en global liste over 200 profiler som er hyppige og innsiktsfulle bidragsytere på Google+. Denne nominasjonen bidro igjen til at følgermassen på Google+ økte med ytterligere 1.000. Via nettverket Scoop.it drifter også Myrstad flere innholdskanaler, som til sammen har hatt nærmere 70.000 besøk. Sammen med PR-rådgiver Magnus Brøyn har han også etablert videokanalen Social Business Lab, som bl.a. har intervjuet ledende amerikanske eksperter som Robert Scoble og Steve Rubel.

  • Kom sent inn

Myrstad har lang fartstid både fra Dagens Næringsliv, Oslo Business Memo, Cox Kommunikasjon og Dinamo, men var lite aktiv i sosiale medier inntil høsten 2010. Myrstad jobber i dag gjennom konsulentselskapet Kontxt som rådgiver og historieformidler i digitale og sosiale medier.

- Joda, jeg kom sent til festen. Men jeg har 20 års kommunikasjonskompetanse i bunn. Og jeg har bred erfaring med å jobbe med næringsliv og samfunnstema. Jeg tror derfor min tilnærming til sosiale medier kan passe mange ledere godt, nå som det sosiale medielandskapet er i ferd med å gå fra buzz til business.

Myrstad har en klar hypotese om hvordan man bygger sosiale samfunn rundt en bedrift eller person.

- Jeg tror nøkkelen på sosiale medier er å være raus, gi og dele informasjon med andre brukere, og samtidig engasjere seg i reell dialog. Både bedrifter og personer bør derfor kraftig kutte bruken av meldinger som automatisk dyttes fra Facebook til Twitter til Linkedin og tilbake igjen. I mitt tilfelle er jeg ganske overbevist om at de som følger meg, gjør det på grunn av innholdet og fordi jeg engasjerer meg, personlig og direkte.

  • Eksperter sov i timen

Myrstad følger også nøye med på alle nyheter innenfor sosiale medier, og mener det er en plikt for sosiale medie-rådgivere å ligge et hestehode foran sine kunder og vise vilje til å bruke seg selv som pilot. Derfor var Myrstad i juli 2011 raskt etablert på Google+, det nye sosiale nettverket til Google. Tidlig i januar skrev Myrstad også en bloggpost hvor han hevdet at norske sosiale medieeksperter ikke gjorde jobben sin fordi de ikke fulgte med i timen på Google+. Artikkelen skapte ganske mye røre i det norske sosiale mediemiljøet, og fikk etter hvert over 100 kommentarer og ytterligere 100 delinger eller anbefalinger.

- For å bedømme verdien av Google+ må man først skjønne at Google+ ikke er Facebook. Mens våre nettverk på Facebook er bygget opp rundt våre venner, så stimulerer Google+ til samling rundt interesser, uavhengig av tidligere relasjoner. Jeg tror dette gjør at Google+ og Facebook meget godt kan leve side om side, med ulike målgrupper og oppgaver. I tillegg har Google en unik mulighet i koblingen mellom sosiale nettverk, søk og web, sier Myrstad som også har etablert en egen nyhets- og veiledningsside for brukerne på plattformen kalt Google+ Portalen.

  • Privat på facebook

Hvis man tror at Myrstad har meldt flytting fra Facebook, så er det feil.

- Min personlige Facebook-konto er offentlig, men likevel mest privat, bygget rundt venner, familie, gamle og nye kolleger. Men profesjonelt drifter jeg flere Facebook-sider, enten alene eller sammen med andre. Her skjer det spennende ting, for denne uken ble Facebook Timeline for bedrifter lansert. Jeg er positiv til den nye Timeline for bedrifter. Jeg tror det nye designet gir bedrifter bedre muligheter til å synliggjøre sin identitet, også gjennom godt innhold og gode fortellinger. Men det stiller samtidig krav til økt kvalitet og vedlikehold. Jeg tror tiden snart er over for lettvinte Facebook-løsninger, hvor aktiviteten stort sett består av bannere for å like siden og mer eller mindre relevante kampanjer.

- Blir det noe business av dette?

- Jeg jobber fortsatt mye med såkalt tradisjonell kommunikasjon, men hverdagen min som konsulent blir stadig mer digital, mobil og sosial. I de sosiale nettverkene får jeg også vel så mye tilbake som jeg gir, både som fagperson og som menneske. For livets glade gutter går solen aldri ned, og sosiale medier har rett og slett gjort meg gladere.