TI ÅR SIDEN
- Oslo Business Memo passerer sin 13. årgang i 2022. Her ligger noen saker fra vårt arkiv i 2012. God lesning!
Konjunkturene merkes først på Haugenstua
Oslo Transportservice er blant de aller første virksomhetene som merker når de økonomiske kurvene går ned eller opp. Når kantina er stappende full av sjåfører, er det krise i økonomien. Når det er tomt, går det så det suser både i Oslo og landet rundt.
Halls hjertetest selger for en milliard årlig
Christian Hall startet utviklingen av hjertetesten "proBNP" for 20 år siden. Siden farmasigiganten Roche kjøpte rettighetene i 1999 har salget av testen gått i været: De siste årene har Roche solgt proBNP-tester for rundt en milliard kroner per år.
Flere handelssenter vil forsvinne
Blir Grorud Nærsenter det nye ”Grorud Supersenter” som skal stanse handelslekkasjen fra Groruddalen?
Forlik om Holmenkollen-regning
Den østerrikske skiheisprodusenten Dopplmayr har inngått forlik med Oslo kommmune om oppgjøret etter selskapets heis-leveranser til Holmenkollen Skianlegg. Oslo kommunes oppgjør med leverandørene til gigantutbyggingen er nå så godt som over.
Myrstad øker følgerflokken
- Morten Myrstad har i løpet av ett år klart å twitre, blogge og dele seg helt opp i tetskiktet på rankinglistene over internasjonale aktører i sosiale medier. Rådgiveren og den faste bidragsyteren til Oslo Business Memo har nådd sine nettmilepeler takket være målrettet innsats og ekstrem utholdenhet.
Eldrebølge på iPad
Da itgiganten Apple lanserte iPad 3 var butikksjef Thor Benny Bøe på Spaceworld Stovner Senter klar til innsats. Han forteller om et økende marked for nettbrettet blant de eldre.