Forsiden

>> BOKEN OM AQUAGEN

>> BOKEN OM AQUAGEN

Aquagens historie går hånd-i-hånd med oppdrettsnæringens historie.  Forfatterne Arne Storset, Magne S. Otterdal og Gorm K. Gaare har laget boken.  Foto: Blue Frontier Media.

[pressemelding]  - En utilslørt dokumentasjon av en av oppdrettsnæringens mest bemerkelsesverdige bedrifter, står det på omslaget av dokumentarboken  ”Gullegg – Historien om Aquagen og genetikkens betydning for akvakulturen”.

Boken gir et unikt innblikk i arbeidet for å domestisere et nytt husdyr, oppdrettsfisken som er blitt en av Norges viktigste eksportvarer.  Samtidig bidrar boken med nye, og hittil ukjente opplysninger som berører hele utviklingen i norsk og internasjonal oppdrettsnæring. 

 

- Akvakulturnæringen har ikke vært og er ikke et sted for sarte sjeler. Fra pionertiden rundt 1970 til den globale milliardnæringen de første tiårene etter 2000, har utfordringene, motsetningene og dramaene vært like tallrike som suksessene og fremgangene i næringen og blant aktørene, skriver forfatterne i forordet til boken.

 

  • Nytt lys over historien

I tillegg til å være en historisk bok, har  ”Gullegg” både dokumentariske og faglitterære kvaliteter. Den byr på kunnskap om fremveksten av akvakulturen som tidligere ikke er belyst på denne måten. Den røde tråden er hvordan avl, genetikk og forskning er drivkrefter bak oppdrettsnæringens eventyrlige fremgang. Boken ser også inn i det fremtidsrettede arbeidet for å utvikle en bærekraftig, global matproduksjon med utgangspunkt i akvakulturen.

 

- Jeg er imponert over hva forfatterne har funnet og dokumentert om både Aquagens historie og oppdrettsnæringen for øvrig, spesielt hvordan de har klart å knytte sammen tilsynelatende uavhengige historiske bruddstykker på en måte som har gitt meg bedre forståelse av hvordan oppdrettsnæringen fremstår i dag, sier Odd Magne Rødseth, styreleder i Aquagen.

 

  • Teknologiske fremskritt

Administrerende direktør Nina Santi mener boken får godt frem hvordan avlsarbeidet har utviklet seg til en høyteknologisk vitenskap.

– Det har vært en prosess over mange år, basert på omfattende forskning og utvikling. Dessuten har næringen vist stor evne og vilje til å investere i produkter og tjenester basert på fremskritt innenfor forskning og teknologi, sier Santi.

 

  • Kriser og suksess

Boken handler ikke bare om suksessrike fremskritt for Aquagen og lakseavl. Den berører både de krisene og uenighetene som har preget både bedriften og akvakulturens utvikling.

 

  • Hva skjedde med Aquagen da norsk oppdrettsnæring var nede for telling ved inngangen til 1990-årene, markert ved konkursen i Fiskeoppdretternes salgslag?

 

  • Hva skjedde med Aquagen da Bondevik-regjeringen nærmest ga bort aksjer i et stort antall norske selskaper som i utgangspunktet var eid av det som i dag er Innovasjon Norge?

 

  • Hvordan havnet norsk oppdrettsnærings ”arvesølv” til slutt hos ikke-norske eiere?

 

Disse og en rekke andre spørsmål blir belyst i dokumentarboken.

 

Om forfatterne

Forfatterne Arne Storset og Magne S. Otterdal har laget boken sammen med fotograf Gorm K. Gaare.  

Storset kjenner Aquagen og oppdrettsnæringen fra innsiden etter to tiår som spesialveterinær og forskningssjef i bedriften, og nesten to tiår som veterinær på Sunndalsøra.

Otterdal har bakgrunn som journalist, redaktør, forfatter og publisist, med bl.a. nesten tre tiår i Dagens Næringsliv. Det siste tiåret har han jobbet med en rekke publiseringsaktiviteter, i bl.a. Oslo Business Memo og Blue Frontier Media. Otterdal har også vært prosjektleder og redaktør for boken, som er utgitt av Blue Frontier Media.

Gaare har bakgrunn som internasjonal pressefotograf, og har i en årrekke dokumentert nærings- og samfunnsliv, bl.a. i Dagens Næringsliv.  

 

 

Boktittel:  ”Gullegg – Historien om Aquagen og genetikkens betydning for akvakulturen”

Forfattere: Arne Storset; Magne S. Otterdal; Gorm K. Gaare

Innbinding: Innbundet

Utgivelsesår: 2018

Forlag: Blue Frontier Media AS

Kategori: Dokumentar

Språk: Bokmål

ISBN 978-82-303-3766-0

Antall sider: 300

Bestill boken, pris NOK 590,-: gullegg@bluefrontier.media

 

  • Kontakt:

 

Magne S. Otterdal, t: 468 44 123 epost: otterdal@bluefrontier.media

Arne Storset, t: 970 20 181 epost: arne@storset.no