Forsiden

Q&A : 10 ting verd å vite om OBM

Lurer du på hva Oslo Business Memo er? Les disse 10 infopunktene!

1 - Hva er Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo utvikler kritisk og grundig journalistikk om økonomi, næringsliv, arbeidsliv, politikk og forvaltning med utgangspunkt i hovedstadsområdet.

2 - Hvem er målgruppen for Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memos målgruppe er alle, både nasjonalt og internasjonalt, som er opptatt av økonomi og næringsliv. Våre lesere befinner seg i virksomhetene, akademia, forskning, organisasjoner, politikk mv.  

3 - Hva representerer Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo praktiserer entreprenørskap bygget på journalistisk kompetanse. Publiseringsvirksomheten er tuftet på et journalistisk team med erfaring fra de klassiske, etablerte mediehusene, og kostnadseffektiv bruk av teknologi som har gjort det mulig å etablere og drive frem små journalistiske virksomheter, som suplement til de store mediebedriftene.

4 - Hvem lager Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo AS drives av et nettverk av erfarne journalister, fotografer, formgivere, utviklere, markedsførere og ledere - hvorav flere er eiere i aksjeselskapet. 

5 - Hva lager vi i OBM Nettkringkasting og OBM Story?

- Vi anser oss som et multimediahus, og vi bidrar med journalistikk og formidling i samarbeid med eksterne oppdragsgivere. Det gjør vi spesielt på flere områder, som live videoproduksjon, mobiljournalistikk, foto,  journalistisk artikkelproduksjon mv. I tillegg til Oslo Business Memos nett- og papirutgaver leverer vi journalistikk til

  • Ingeniørenes Stemme
  • Parat-magasinene,
  • Finansfokus
  • Stat & Styring

I konseptet OBM Nettkringkasting produserer vi livestreamsendinger og videoproduksjoner fra A til Å, og vi har formidlet en rekke møter og eventer på direkten - blant annet for

  • IKT Norge
  • Universitetet i Oslo
  • Norsk Redaktørforening
  • Fagpressen
  • Cappelen Damm Akademisk
  • Nansenskolen
  • Norsk Lektorlag
  • Riksmålsforbundet
  • Norsk Klimastiftelse  
  • Elektroforeningen
  • Nelfo
  • Norsk Blindeforbund
  • KPMG
  • Helsedirektoratet
  • TEDxOslo / TEDxArendal
  • Mediebedriftene MBL
  • Medier24
  • Oslo Media House
  • Norges Amabasse i Berlin
  • Kirkens bymisjon /Romsk kultursenter/Kulturrådet
  • Vi er engasjert i økosystemet i Oslo Media House i Posthallen, hvor vi også bidrar til å bygge opp aktiviteter med podcast, strømming og videoreportasjer.

6 - Hvem får Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo er tilgjengelig på nett for betalende brukere som årsabonnement eller sms-innlogg. Siden 2010 har vi tidvis distribuert  papirutgaver adressert bl.a. til total 30 000 daglige ledere i Oslo og Akershus.  De samme utgavene er distribuert som pdf på nett linket med et nyhetsbrev som pt går til vår epostadresseliste på ca 3500 mottagere. 

7 - Hvor finner jeg Oslo Business Memo? 

- Oslo Business Memo finner du i tillegg til egen nettside på Facebook, Linkedin, Twitter, Vimeo, Youtube, Ustream.

8 - Hvilke nøkkelpersoner er knyttet til Oslo Business Memo?

- I kjernen av OBM-nettverket finner du profesjonelle journalister og redaksjonelle ledere med lang fartstid som nøkkelmedarbeidere i bl.a. Dagens Næringsliv, NRK, TV2,VG, Teknisk Ukeblad mm. Yngre krefter har også knyttet seg til nettverket med bidrag til å utvikle konseptet videre.  Vårt tilholdssted er Oslo Media House, et kontorfellesskap som ble etablert høsten 2014. 

9 - Hva er drivkraften for å lage OBM?

- Vår drivkraft er en klokkertro på at journalistikken vil oppleve fornyet oppsving,  etterspørsel og bærekraft mens bransjemessige stormkast ryster de tradisjonelle medienes tankesett og forretningsmodeller.  Ikke minst er det et stort behov for uavhengig dekning av den hurtig voksende økonomien i Osloregionen. 

10 - Hvilken betydning har Oslo Business Memo?

- Nye smarte publiseringsmodeller for journalistikk kan utprøves vel så effektivt av små mediegarasjer som i de store mediehusene.  Eksempelvis introduserte vi allerede i  2014  sms-betaling av enkeltsaker - som alternativ til fullt abonnement.  Dette er en populær mulighet for de som ønsker å lese en spesiell artikkel uten å måtte gå via fullt abonnement, og tendensen er at flere foretrekker å betale enkeltartikler. Først flere år senere har de store aktørene startet med pay per story!

Med ønske om god og nyttig bruk av Oslo Business Memo!

Magne S. Otterdal

Publisher og ansvarlig redaktør.

Kommentarer

Logg inn eller opprett brukerkonto for å kommentere.