Forsiden

:MEDIER: Pressen må både bli flinkere og mer bærekraftig

Samtidig som norsk presse stadig jakter på en bærekraftig forretningsmodell, må redaksjonene bruke ekstra ressurser på å bli enda bedre med tanke på sitatpraksis og kildebruk.

– Vi har en stor jobb å gjøre nå som kildeutvalget har lagt ut sin rapport, sier Floberghagen. De har kommet med forslag til endringer i Vær-Varsom plakaten, som gjelder medienes kildebruk, sier generalsekretær, Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund.

Hun sier til OBM at det viktigste for Norsk Presseforbund i 2019 har vært en stor økning i antall klager til Pressens faglige utvalg. Ikke minst hva det er som fortsatt topper statistikken på der mediene feiler.

– Hvordan mediene skal forholde seg til kildene, hvor innstramninger foreslås, men også å gjøre uerfarne kilder mer trygge med mediene. Det tror jeg blir viktig, sier generalsekretæren. 

PFU mottok hele 575 klager i 2019, og av disse behandlet de 263 klager, ifølge utvalgets leder Alf Bjarne Johnsen. Han håper at vi skal bli enda bedre i 2020 enn det pressen er nå.

  – Jeg mener fra et høyt utgangspunkt at vi må strekke oss ytterligere for å bli enda flinkere og enda mer presise. Være flinke til å høre begge sider av en sak. Det er mitt nyttårsønske, sier Alf Bjarne Johnsen. Han er til daglig politisk journalist i VG.

Hans inntil nylig kollega på politisk avdeling i VG, Marie Melgård, som er nyansatt politisk journalist i Dagens Næringsliv, mener det viktigste er at vi har fått en diskusjon om Vær Varsom-plakaten og hvordan journalister skal opprettholde tillitt.

– Og den diskusjonen ser jeg fram til å fortsette i 2020, sier Melgård. 

 

Presseforbundet gjennomgang av Medieåret 2019 ble holdt i Oslo Media House FOTO:Fride Askildt

 

  • Må bli flinkere 

Tidligere sjefredaktør i VG og tidligere styreleder i Polaris Media, Bernt Olufsen,  tror 2020 blir et nytt tøft år for pressen. Han sier til OBM at selv om mange medier nå rapporterer at de får flere betalende brukere, så er det fortsatt en jakt på en virkelig bærekraftig forretningsmodell som foregår. Først da kan journalistikken bli fullfinansiert.

– Man trenger mer enn den brukerbetalingen som man har i dag gjennom abonnementer, man trenger fortsatt inntekter fra annonsørene og det er vanskelig, sier Olufsen.. 

Han synes debatten om sitatsjekk er fornuftig. At man skiller mellom de profesjonelle og de uerfarne kildene i intervjuer og intervjusituasjoner.

– Å stille strengere krav til de profesjonelle kildene, mens man er mer imøtekommende og forståelsesfull for de uerfarne kildene. Det tror jeg er en erfaring vi har gjort gjennom mange år. Så dette er fornuftig, sier Olufsen.