Forsiden

:HANDEL: "Hvis det kommer en motehus-restaurant til Oslo, står jeg først i køen"

 

Mote og mat hører sammen, fastslår Signy Fardal.  Hun ønsker motehusrestauranter velkommen også til Oslo. Klesbutikken Follestad har satset et betydelig beløp på å bygge en vinbar inne i forretningen i Oslo sentrum. Ekslusive motehus med egne restauranter er trenden i Paris, London, Milano.

 

Fride Askildt.

 

Celestine Sigvartsen.

Hva med et måltid i en nykjøpt kjole? I motemekkaene i Europa er muligheten for nettopp det stor – uten at du trenger å gå et eneste skritt ut av butikken. I mange land har motebransjen allerede startet å etablere restauranter i eksklusive motebutikker.

I Paris har det eksempelvis kommet flere restauranter,  som Kong for Kenzo, Armani og Ralphs for Ralph Lauren. Restaurantene er på kort tid blitt svært populære og er ofte fullbooket. Trenden er utbredt flere steder, men først og fremst til de populære reisedestinasjonene. Spørsmålet er når motehusenes butikker i Oslo får restauranter?

  

  • Konseptet har en fremtid 

Trenden er faktisk på vei til Oslo.  Ifølge administrerende direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening er det flere butikker som er i ferd med å få servering.

Han peker på Follestad, som har bygget en vinbar der de ønsker å servere et glass champagne eller vin, eller noe å spise på i butikken for kundene.

 

Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening. Foto: OHF.

 

OHF har jobbet i flere år for å bistå Follestad med søknaden til Oslo kommune om skjenkebevilling for Follestad. Ifølge Næss ønsker  brandstores at kundene kan få en annen opplevelse, enn å bare gå rundt og se på klær. Han tror konseptet med motehus-restauranter kan ha en fremtid også i Oslo.

  

  • Sprer merkevaren til nye områder 

Klesmerker satser mer på  "brand exstension", det vil si at de i tillegg lager både sminke, restauranter og interiør.  Med brand extension forbinder man noe med et kjent brand, man får nytte av det image du har også innenfor andre nisjer, ifølge Næss.  

 – Jeg tror det går på at de identifiserer seg, de sprer merkevaren til stadige nye områder. Hele konseptet med merkevarebygging er at det skal være forutsigbart og ha en slags kvalitet. Det er litt det som er poenget med en merkevare, sier Næss.

 

Baren har kostet mye penger og kunder legger godt merke til den. Foto: Fride Askildt

 

  • Overetablering  

– I løpet av de siste tre årene har det kommet 300 nye restauranter i Oslo, så det forteller litt om trykket i bransjen. Generelt sett er vi i større vekst nå i restaurantmarkedet enn i handel, også i nyetablering, sier Næss.

Det er mye snakk om at det er i ferd med å bli en overetablering av restauranter, så hvis alle skal etablere samtidig, så blir det mer tilbud enn etterspørsel, ifølge Næss.

 

  • Bar i butikken  

Bengt Simon Follestad, medeier av konfeksjonsbutikken Follestad, sier at de ville de lage en bar i butikken som var litt utenom det vanlige, og som kunne være ett positivt bidrag til byen. Med alle restriksjonene som er nå, er det fint å kunne oppleve noe annet når man er på shopping, sier Follestad. Derfor ble K22 Vinbar etablert i butikken i Kongens Gate 22.

– Baren er veldig godt mottatt av kundene, sier Follestad, som mener den gjør butikken litt spesiell. 

– Bar-området har kostet oss veldig mye, sier Follestad om investeringen. Men det har også båret frukter. Butikken økte omsetningen med hele 70 prosent etter at de fikk baren. Folk legger godt merke til vinbaren.

– Shopping er jo den nye sporten, så det er jo moro å oppleve noe nytt på den fronten. Jeg tror ikke en moterestaurant er noe for hele byen eller alle butikker, men jeg tror det vil komme unntaksvis. Det kommer nok helt sikkert i fremtiden, forteller Follestad. 

 

  • Mat styres også av trender 

Den tidligere Elle-redaktøren Signy Fardal er en kjent trendsetter i Oslo. Hun håper på at flere slike etableringer kommer til Norge.  

– Jeg synes det hadde vært gøy hvis en av de norske motemerkene tok en sånn sjanse, som byTiMo, sier Fardal. For det første har mote aldri bare handlet om klær, det er en illusjon. Du etablerer en slags drøm om en type livsstil, forteller Fardal. Dette er en annen måte for motehusene å trekke til seg kunden på. Hun mener at mote og mat handler litt om det samme, at mat styres også av trender.   

– Jeg tenker at det er en helt logisk videreføring og bygging av et brand, sier Fardal. 

 

Moteeksperten Signy Fardal mener mote og mat handler om det samme. Foto: Fride Askildt

 

  • Står først i køen

Fardal mener at publikum i denne byen er modne for slike restauranter, så det er helt klart et stort marked og et behov for byens moteinteresserte. 

  – Prisene i restaurantene vil komme helt an på hvilket motehus som etablerer spisestedet. En Gucci-restaurant ville så klart vært veldig eksklusiv, men hvis det hadde vært Polo kunne det vært mer normale priser, mener Fardal.  

– Hvis det kommer en motehus-restaurant til Oslo, står jeg først i køen, sier Fardal.  

Liv Hilde Lorentzen er daglig leder på Den Dama og mener derimot det ikke er en fremtid for motehus-restauranter i Oslo. Hun synes slike restauranter viker litt harry og hadde ikke hatt noe behov for å besøke de i Oslo eller utlandet.

– Motehusene kan gjøre det de er best på, som er mote, sier Lorentzen. 

  

  • Satser i storbyene 

Kering er et selskap som eier blant annet merkene Gucci, Bottega Veneta og Saint Laurent. Gucci er ifølge Jing Daily mest sentralt for Kering og Gucci tjener inn 62 prosent av inntektene til Kering. 

Fabrizio Pini, direktør for Luxury Management, sier til Business of fashion at Gucci og rivalene forventer ikke at investeringene som restauranter og kafeer vil gi en betydelig økonomisk avkastning foreløpig. Det blir sett på for å styrke merkevaren. Konseptet er en god mulighet for å få flere kunder til butikken, ettersomonline-shopping har blitt så populært. 

  

Dolce & Gabbana butikken som ligger i motemetropolen Milano Foto: Celestine Sigvartsen

Motehusene  Louis Vuitton, Burberry og Gucci i Norge har ingen planer om å åpne en restaurant i Oslo, fordi de er eid av franchise. En ansatt på Gucci forteller at det er mye mulig at det kommer i fremtiden, men de satser foreløpig på verdensmetropolene, noe som også flere motehus gjør. 

 

  • Her er tallene for K22 Vinbar
 

  

  • Her er tallene for Follestad Trend